Selecteer een pagina

3 manieren om nieuwe klanten te vinden

door | 3.02.2021

In januari gingen we aan de slag rond het thema “doelen”. Misschien is één van die doelen wel je eerste klant binnen halen dit jaar. In februari gaan we eens kijken waar jij je eerste klant of nieuwe klanten kan vinden.

Het vinden van een eerste klant is één van de grootste hordes waar je als beginnende freelancer over moet, maar eens je vertrokken bent, dan ben je vertrokken.

1. Bereik nieuwe klanten via sociale media

Zorg dat je sociale media up to date is. Post dat je wilt springen als zelfstandige, laat mensen je traject volgen en wees zeker niet bang om te schrijven dat je hulp nodig hebt in het vinden van opdrachten. Stel jezelf voor en zeg waar ze jou voor kunnen inzetten, waar jij kan bij helpen. Het is misschien wat eng om je zo kwetsbaar op te stellen, maar het kan je wel weer een pak vooruit helpen in je avontuur als ondernemer.

Toon je werk. Zelfs als je nog geen klanten hebt, zijn er al zaken die je kan laten zien. Doe je grafisch ontwerp? Laat dan het geboortekaartje zien dat je voor een vriendin ontwierp of pak uit met enkele schetsen die je ‘s avonds in de zetel hebt gemaakt. Wil je als sociale media marketeer aan de slag? Zorg dan dat je eigen sociale media er onberispelijk uit ziet en zet bijvoorbeeld in op knappe visuals op Instagram via Canva.

Sluit je aan bij gelijkgestemde Facebookgroepen zoals Alfavrouwen of VLCM, de groep voor professionele community en sociale media managers, waar vaak heel wat losse opdrachten verschijnen of ga op Instagram op zoek naar passende posts waar je als commentaar je diensten kan aanbieden.

Ga op LinkedIn in je online netwerk op zoek naar mensen die je kunnen helpen om je voor te stellen aan een bedrijf waar je graag voor zou willen werken. Of spreek je netwerk aan met de vraag of zij iemand kennen die je hulp zou kunnen gebruiken. Of zoals ze het in het schoon Engels zeggen: “It’s not who you know, but who knows you”.

2. Schrijf een artikel of blog

Heb je een eigen blog? Maak daar dan gebruik van en schrijf je freelanceplannen of dromen neer. Vertel waarom je deze richting inslaat, wat je drijft en waarom je de kwaliteiten hebt om dit te doen. Je bezoekers willen ongetwijfeld de resultaten van je harde werk zien, maar nog liever stappen ze mee in dit avontuur en volgen ze het vanaf de andere kant van hun scherm. Zo kunnen ze je aanmoedigen vanaf de zijlijn.

En je moet niet ver zoeken naar inspiratie voor je blog. Naast vertellen wat je wil doen en waarom je deze keuze hebt gemaakt, kan je ook linken naar eventuele bijkomende opleidingen die je deed of naar enkele projecten die je in het verleden misschien al vrijwillig deed. Je kan vrienden en/of familie vragen naar een getuigenis als je al eens iets voor hen deed. Beschrijf hoe je te werk gaat en wat je belangrijk vindt in dat proces.

Als schrijven niet zo je ding is, kan je altijd aan de slag gaan met een eigen podcast of een YouTube kanaal waar je je expertise laat zien. Zo lang je maar jezelf én die expertise laat zien. Anders kunnen mensen je niet zien en weten ze niet wat je te bieden hebt. Je weet wel: Show yourself en al.

Het belangrijkste als je aan de slag gaat met een blog is dat je consequent blijft posten. Hetzelfde geldt voor als je aan de slag gaat met social media. Je moet lang niet iedere dag een bericht loslaten op de wereld, maar je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om iedere maandag een nieuw blogbericht te lanceren. Of om iedere dinsdag en donderdag iets te posten op social media. Consequent straffe content blijven delen is een must.

Heb je geen eigen blog? Schrijf dan een artikel op LinkedIn of op Bloovi en post het op je sociale media.

3. Zoek nieuwe klanten op gespecialiseerde websites

Er zijn heel wat bedrijven en organisaties die freelancers linken met bedrijven. Zo is The Maffia Match, een organisatie die focust op freelancers in (digital) marketing & communicatie, audiovisual & advertisement waarbij je openstaande opdrachten die bij je competenties passen via Whatsapp (of e-mail) ontvangt.

Gighouse is een initiatief van twee powerladies en gaat iets ruimer wat de expertise van de freelancers betreft, en matcht je ook met het juiste bedrijf. Ze nemen eerst met je contact op om een volledig beeld je krijgen van wie je bent en wat je graag wilt doen. Daarna houden ze je hoogte als er opdrachten op jouw maat opduiken.

Ben je als freelancer vooral op zoek naar jobs in de audiovisuele sector, dan kan Mediarte een goede plaats zijn om leads voor opdrachten te vinden.

Sites met meer algemene opdrachten zijn CrossCast, Jellow of freelancer.be.