Selecteer een pagina

Hoe herken je een goede klant?

door | 11.12.2020

Er is een match

Het vinden van een goede klant draait niet alleen om het verkopen van jezelf, eerder om het vinden van een goede match. Wat zoekt de klant en is dat hetgeen wat jij wilt en kan geven? Wij zijn zelf niet zo voor het geven van pitchen, eerder voor het voeren van een goed gesprek met je klant om te zien of jullie wensen overeen komen en of jullie samenwerking een win-win kan zijn.

Begrip voor familiale situaties

Een kind dat erg ziek is of een begrafenis, hoe hard je als zelfstandige ook je best doet om onvoorziene zaken in te plannen, soms slaat het lot toe. Het is fijn om dan op begrip van je klanten te kunnen rekenen. Een goede klant begrijpt dat je eenmalig die deadline moet uitstellen of dat je privé-leven of gezondheid nu even voorgaan.

Wederzijds respect

Vriendelijk communiceren, begrip voor korte deadlines en je stretchen om toch dat ene artikel online te krijgen: respect komt van twee richtingen. Geven en nemen, is hier het motto. Als freelancer stretch je je af en toe om toch eens wat avondwerk te doen bijvoorbeeld, of om dat extra artikeltje erbij te nemen. Anderzijds mag je van je klant duidelijke en vriendelijke communicatie verwachten. Wederzijds respect is de basis van een goede freelance-klant relatie.

Er wordt op tijd betaald

We hebben het hier niet over een rekening die eens te laat betaald wordt of waarvoor je een herinnering moet uitsturen, wel over het structureel te laat betalen van rekeningen of het niet betalen van rekeningen, zelfs na aandringen. Een klant die vindt dat je het niet waard bent om op tijd te betalen, is jouw tijd niet waard.