Selecteer een pagina

Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief

door | 23.06.2021

Een nieuwsbrief kan je op een aantal verschillende manieren invullen. Als je het bekijkt vanuit het standpunt van een webshop of een campagne gaat het een heel ander verhaal zijn dan wanneer je het bekijkt vanuit je eigen standpunt als ondernemer. We zetten graag een aantal mogelijkheden op een rijtje.

Een nieuwsbrief schrijven voor jezelf als ondernemer (Kathleen)

In 2016 startte ik, Kathleen, mijn eigen nieuwsbrief voor mijn project Tuttefrut. Met dat project wilde ik zelfstandigen in bijberoep een duwtje in de rug geven om online te ondernemen. Daarnaast wilde ik hen inspireren en motiveren. Ik blogde al regelmatig en trok wat ik al bloggend deed door naar de nieuwsbrief.

Maak het persoonlijk

Een e-mailadres is een waardevol goed anno 2021. Zorg er dus zeker voor dat iemand die zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief er dan iets interessants voor in de plaats krijgt. Een droge opsomming van wat je allemaal gedaan hebt de afgelopen tijd, dat maakt niemand echt enthousiast. Dus maak het persoonlijk.

Deel de dingen met je nieuwsbriefabonnees die je nergens anders deelt: wat gebeurt er achter de schermen? Welke les heb je weer geleerd in je avontuur als ondernemer en wil je delen met je abonnees? Met welke vragen zit je zelf en kunnen je abonnees eventueel helpen? Het mag allemaal wat intiemer en persoonlijker zijn, want in je nieuwsbrief leert je volger de mens achter het bedrijf en de mens achter de ondernemer kennen. Het is hier dat je een ongelofelijk band kan opbouwen met je volgers en trouwe fans kan maken die uiteindelijk je klanten kunnen worden.

Schrijf alsof je zou schrijven naar een vriendin of vriend

Daar waar je bij nieuwsbrieven van een webshop of een campagne vaak met losstaande blokken en foto’s gaat werken, kan je in een nieuwsbrief die je schrijft als ondernemer, best gewoon met doorlopende tekst werken. Zie het alsof je een mailtje schrijft naar een vriend of een vriendin die je op de hoogte wil houden over het reilen en het zeilen van je onderneming. Het moet geen kakafonie zijn van gekleurde blokken, tussentitels en foto’s. Hou het maar lekker eenvoudig. Natuurlijk kan je hier en daar wel een animated gifje voorzien of een beeld om het op te leuken. We all love an animated gifje hé.

Vertel een verhaal dat je kan linken aan je aanbod

Mensen houden van verhalen. Onze voorvaderen zaten aan kampvuren om verhalen te delen. Later werden verhalen doorgegeven door middel van boeken, radio en televisie. We snakken naar verhalen. We leren uit die verhalen. Dus vertel een verhaal in je nieuwsbrief. Start vanuit iets dat je zelf hebt meegemaakt of een anecdote. Bekijk je nieuwsbrief dan ook als een kortverhaal met een start, een midden en een einde.

Probeer zeker je verhaal te linken aan je aanbod. Dus zorg dat je op het einde van je nieuwsbrief ook je aanbod pitcht. Oefening baart kunst, want als ik eerlijk ben, blijf ik dat nog steeds moeilijk vinden. Maar door eerst een verhaal te vertellen en dan te pitchen, snappen je abonnees ook beter wat de meerwaarde is aan het product of de dienst die je wil verkopen.

Voeg een PS toe aan je nieuwsbrief

Er zijn heel wat mensen die je nieuwsbrief niet van begin tot einde zullen lezen. Niet iedereen heeft daarvoor de tijd. Life happens en al. Er zullen altijd mensen zijn die je nieuwsbrief scannen. Daarom kan het interessant zijn om te werken met een PS die helemaal onderaan komt te staan. In deze PS kan je nog een keer kort samenvatten wat je allemaal vertelde in je nieuwsbrief of nog een link plaatsen naar je aanbod, zodat ook de scanners de mogelijkheid krijgen om door te klikken.

Zet je abonnees eens in de bloemetjes

In het eerste puntje zei ik het al: een e-mailadres is een waardevol goed anno 2021. Dus geef zeker iets waardevols in de plaats. Dat kan door op regelmatige basis een inspirerende en motiverende nieuwsbrief de deur uit te sturen, maar zet je abonnees zeker ook eens in de bloemetjes door ze een extraatje te geven: een mooie korting, een gratis e-boek, een webinar die enkel beschikbaar is voor abonnees,… Ze zullen dat zeker op prijs stellen, mark my words.

Een nieuwsbrief schrijven voor een klant (Elke)

Sinds 2016 schrijf ik nieuwsbrieven voor andere organisaties en bedrijven. Verschillende dingen die Kathleen al aanhaalde, kan je ook toepassen voor je eigen klant, zoals persoonlijke verhalen brengen (als fietsorganisatie kan je bijvoorbeeld elke week een andere werknemer in de kijker zetten en vragen hoe hij of zij naar het werk komt). Ook een blik achter de schermen (toon hoe je dat event aan het opzetten bent of wat er komt kijken bij het maken van nieuwe producten bijvoorbeeld) en een extra incentive, zoals een cadeautje of kortingscode, werken voor deze doelgroep ook prima. Daarnaast nog een aantal specifieke tips:

Goede intro

Een goede introductie wordt onderschat. Ik probeer een nieuwsbrief altijd te beginnen met een kort welkomstwoordje, vaak inspelend op iets actueels. Daarna geef ik kort het thema mee van de nieuwsbrief om dan kort op te sommen welke artikels ed aan bod zullen komen. Zo kan een lezer meteen zien of er iets bij zit dat hem of haar interesseert.

Wissel af van vorm

Je nieuwsbrief zelf zal uiteraard altijd dezelfde vorm zijn, maar met variatie van vorm, doel ik op het soort artikels en blogs dat je in je nieuwsbrief brengt. Wissel een video af met een artikel en link op verschillende manieren: via een speciale knop (klik hier voor het artikel), rechtstreeks in het artikel en met een link achter de foto.

Voeg je kalender toe

Werk je met events of workshops? Voeg dan ook zeker altijd je opkomende events en workshops toe aan je nieuwsbrief. Geef een korte uitleg en de juiste datum en uur mee en link meteen naar het inschrijvingsdocument. Hoe minder stappen tussen de tekst en het effectieve inschrijven, hoe groter de kans dat mensen ook gaan deelnemen.

Geef video’s en artikels in primeur

Bedenk wat de reden kan zijn dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief en je niet enkel volgen op sociale media. Dat kan onze meer zijn omdat artikels en video het eerst via de nieuwsbrief de deur uitgaan en pas daarna op sociale media worden geplaatst. Probeer dus af en toe een speciaal artikel of een informatieve opleidingsvideo eerst via je nieuwsbrief te verspreiden en pas daarna via je sociale media. Zo krijgen je abonnees als het ware een primeur.

Foto Kathleen: An Epic View