Selecteer een pagina

Waarom je dit jaar aan de slag moet met meetbare doelen

door | 6.01.2021

Aan het begin van het nieuwe jaar maken heel wat mensen een lijstje met goede voornemens. Afvallen, gezonder leven, vroeger naar bed gaan, meer langsgaan bij de bomma,… Ook op werkvlak kan je aan de slag gaan met deze voornemens: een eerste klant vinden, een bepaalde omzet halen, je website in een nieuw kleedje steken, actiever zijn op social media,… Noem maar op.

De eerste paar weken van het jaar loopt alles op rolletjes, maar daarna wordt het steeds moeilijker om het vol te houden. Soms verlies je je goede voornemens zelfs uit het oog. Oeps. En voor je het weet is het december en is er niets van die goede voornemens in huis gekomen. Daarom is het misschien beter om dit jaar aan de slag te gaan met meetbare doelen.

Wat zijn meetbare doelen en waarom zijn ze haalbaarder dan goede voornemens?

Goede voornemens worden vaak uitgedrukt met “meer” en “minder”. Je wil meer bewegen en minder snoepen. Maar hoeveel is meer? Hoeveel is minder? Wanneer ben je geslaagd in je opzet? Er is niets concreet waardoor je kan zeggen wanneer je je doel hebt bereikt. Er is geen eindstreep. Hetzelfde geldt voor doelen zoals “actiever zijn op social media”. Hoe ga je actiever zijn? Wat houdt dat net in? Wanneer weet je of je actiever was op social media in vergelijking met vorig jaar?

Bij meetbare doelen heb je een doel dat je kan tracken en kan opvolgen. Je kan er gegevens van bijhouden die uit te drukken zijn in een cijfer. Ik neem het voorbeeld van “actiever zijn op social media” er even bij. In plaats van het vaag te houden, kan je zeggen: “ik wil minstens drie keer per week een bericht plaatsen op mijn Instagram feed”. Je kan er vervolgens een kalender bijnemen en hierop de dagen aanduiden dat je iets postte op Instagram. Op het einde van het jaar kan je dan zien of je daadwerkelijk drie keer per week een bericht hebt geplaatst in je feed.

En hetzelfde geldt voor zowat alle doelen. Van afvallen tot minder alcohol drinken tot het halen van een bepaalde omzet. Als je er een cijfer op plakt, dan kan je het makkelijker opvolgen.

Stel een doel binnen een afgebakende tijdspanne

Je kan het best een deadline zetten op je meetbare doel. Dat kan een jaar zijn en daarom is het makkelijk om aan het begin van het jaar eens lang en hard na te denken over je doelen. Maar dat kan even goed een maand zijn of een kwartaal. Niets houdt je tegen om een lijst met doelen op te stellen voor dit jaar en vervolgens te zeggen: “Dit doel, daar ga ik mij in het derde kwartaal op focussen”. Het maakt niet uit wanneer je begint, zolang je maar voor jezelf duidelijk maakt wanneer de deadline is van je doel.

Hou het haalbaar

The sky is the limit. Zeker dat! Maar onrealistische doelen kunnen ook snel heel frustrerend worden. Nee, je moet niet ieder doel op je lijstje realiseren, maar als je tegen je deadline er in geslaagd bent slechts twee van de twintig items af te vinken, dan ga je toch eens serieus vloeken, denk ik. En misschien ga je dan overwegen om nooit nog doelen te stellen, want dat werkt toch allemaal niet. Dus denk eens goed na wat je allemaal wil bereiken én wat je zou moeten opgeven om dat doel te bereiken. Als je een bepaald omzetdoel voor ogen hebt, dan wil dat misschien zeggen dat je ‘s avonds ook moet werken en minder tijd kan doorbrengen met je gezin. Is dat iets wat je wil doen? Is dat het waard?

Deel je doelen op in kleinere stappen

Misschien wil je tegen het einde van het jaar zevenhonderd volgers op je Instagram account of tweeduizend abonnees op je nieuwsbrief. Dat is op zich zo gek nog niet en met wat moeite is het zeker haalbaar. Alleen is het nogal te gek voor woorden dat je die aantallen op een week of op een maand zou bereiken. En wie weet heb je zelfs nog geen nieuwsbrief en weet je niet helemaal hoe dat net allemaal technisch in elkaar zit. Dan kan je bijvoorbeeld in januari beginnen met je nieuwsbrief op te zetten en tegen februari de eerste honderd abonnees te hebben. Tegen juli wil je er zeshonderd hebben. En zo voort en zo verder.

Door je doelstelling op te delen in kleinere stappen en kleinere subdoelen wordt het allemaal een pak haalbaarder, overzichtelijker en minder overrompelend.

Deel je doelen met de wereld

De kans dat je een lijst maakt met doelen en die dan ergens stof laat verzamelen in de donkerste krochten van je bureau is vrij groot. Waarschijnlijk doe je dat omdat je je afvraagt wat mensen wel niet zullen zeggen als je je doel niet haalt. Het voordeel van je doelen te delen met de wereld, is dat het een stok achter de deur vormt. Er zullen dan namelijk altijd wel mensen zijn die vragen hoe het nu gaat met je lijst en hoeveel je nog moet doen. Dat zorgt voor een beetje druk en dat mag al eens. Of er zullen mensen zijn die zich spontaan aanbieden om te helpen met een bepaald item op je lijst en zo’n duwtje in de rug, dat is goud waard.

Evalueer je doelen regelmatig

Uiteraard wil je niet aan het einde van het jaar pas tot de ontdekking komen dat je niet geslaagd bent in je opzet. Daarom is het interessant om doorheen het jaar op bepaalde tijdstippen je lijst er opnieuw bij te nemen en na te gaan hoe het allemaal verloopt. Zo kan je snel ingrijpen en bijsturen waar nodig. Je kan bijvoorbeeld aan het einde of begin van iedere maand even terugblikken of je kan dit doen per kwartaal.

Hou the big picture in je achterhoofd

Het is interessant om de grotere doelen in je achterhoofd te houden terwijl je je doelen voor dit jaar opstelt. Wil je bijvoorbeeld op termijn zelfstandige in hoofdberoep worden? Dan moet je eens kijken naar wat de stappen zijn die je nu kan zetten om je bijberoep verder te laten groeien zodat je misschien volgend jaar naar hoofdberoep kan overstappen. Je kan researchen hoeveel inkomsten je nodig hebt. Of even aan de mouw trekken van andere ondernemers die de sprong waagden en vragen hoe zij het deden. Dat kunnen je doelen worden voor dit jaar die dan bijdragen aan je grotere doel van zelfstandige in bijberoep worden.

Sowieso hou je het best altijd in je achterhoofd dat deze doelen een rode draad vormen en je richting te geven. Ja, het zou leuk zijn als je aan het einde van het jaar alle items op je lijst kan afvinken. Uiteraard. Maar als je ze niet haalt is dat niet het einde van de wereld. Zelfs als je maar tweehonderd abonnees kreeg op je nieuwsbrief in plaats van de tweeduizend die je voor ogen had, dan sta je verder dan aan het begin van het jaar toen je geen abonnees had. Zelfs als je maar drie kilo bent afgevallen in plaats van zeven, dan weeg je toch weer mooi drie kilo minder!

En life happens. Als er iets is dat we hebben geleerd in 2020 dan is het dat wel: life happens. Je weet nooit wat een jaar zal brengen. Het belangrijkste is dus dat je geniet van de weg die je aflegt, dat het je voldoening geeft.